کد مطلب:182704 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:148

ارزش های دینی
سیره امام معصوم احیا و زنده نمودن ارزش های دینی است. آنان تلاش مستمر داشتند تا جامعه را با ارزش های الهی آشنا سازند و آموزه های دینی را با گفتار و رفتار خویش و پایدار نمایند.

هیچ فرد یا گروهی همانند عترت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم برای استقرار دین الهی تلاش پرثمر ننمود. شفاف نمودن آموزه های دینی و اصلاح كج راهه ها و كج اندیشی های دینی افراد ناآگاه و برخی افراد منحرف و نحله ساز، از مسؤولیت های محوری عترت می باشد. به بركت تلاش های عترت دین خدا از خطر رهیده و در جامعه جاری و مستقر شده است.



[ صفحه 130]



آنان تلاش نمودند بدعت ها را رسوا سازند و سنت های الهی و علوی را زنده كنند. حتی برای استقرار و احیا یك ارزش مستحب تلاش طاقت فرسا بر خویش هموار می ساختند.

مسجد كوفه كه بر بركت علوی رنگ آمیزی شده و در ردیف مكان های سه گانه (مسجدالحرام، مسجد النبی صلی الله علیه و آله و سلم، حرم امام حسین علیه السلام) با شرافت قرار گرفته است، اعمال و مستحبات فراوان دارد كه بخشی اعمال مسجد كوفه در فقه عنوان شده است. [1] .

سیدالساجدین علیه السلام برای این كه اهتمام این اعمال را برساند و یك ارزش دینی و سنت را زنده نماید برای انجام این اعمال از مدینه تا كوفه صدها كیلومتر راه را می پیماید و به كوفه كه می رسد تنها دو ركعت یا چند ركعت نماز در مسجد كوفه می گزارد و برمی گردد. ابوحمزه ثمالی ان علی بن الحسین علیه السلام اتی مسجد الكوفه عمدا من المدینة فصلی ركعات (ركعتین) ثم عاد حتی ركب راحلته و اخذ الطریق. [2] این حركت یعنی استقرار ارزش های دینی، یعنی احیا نمودن سنت ها كه با انجام آنها نام و یاد «علی» در خاطرها زنده می گردد. این تلاش ها برغم سیاست های حزب عثمانیه است كه از مطرح شدن نام علی در وحشت بودند.


[1] مفاتيح الجنان.

[2] وسائل، ج 3، ص 533.